5 successen, 5 tips: Content marketing en non-profit

Carina JonkerContent MarketingLeave a Comment

Content marketing is de manier voor non-profit organisaties om hun doelgroep te bereiken en te zorgen dat hun missie bekend wordt onder het grote publiek. Dit is geen nieuws, maar de wijze waarop het wordt ingezet door sommige non-profit organisaties is wel goed voor frisse inspiratie!

In een post van Frank Barry op NetWitsThinkTank.com staan 5 succesverhalen van organisaties die content marketing op zeer succesvolle wijze hebben ingezet.

Laat zien wat je doet en voor wie

De organisaties hebben vooral de mensen waarvoor ze zich inzetten centraal gezet. Dit hebben ze gedaan door de ruimte te bieden om hun verhaal te vertellen. March of Dimes heeft bijvoorbeeld een ‘national ambassador’ die je kunt volgen kierans travels March of Dimesvia zijn blog Kieran Wittstruck’s travels.

Make-a-Wish Foundation publiceert video’s van wensen en vervulde wensen om te laten zien wie ze een bijzondere ervaring hebben kunnen bieden. Om te laten zien welke bijzondere samenwerkingsverbanden er kunnen ontstaan door de inzet van Big Brothers Big Sisters of America, kun je kennis met hun maken via Start Something Web Series en hun (video)verhalen volgen.

Individueel bedankt

Charity:Water heeft ervoor gekozen juist de donateurs in het zonnetje te zetten door ze te bedanken voor hun bijdrage in een grote verzameling filmpjes. Het leuke van deze aanpak is de creatieve filmpjes die de donateurs, groot en klein, persoonlijk aanspreken.

Charity water thanks

mobiele app

Interactief en shareable

Wat Best Friends Animal Society vooral goed aanpakt is het ontwikkelen van een mobiele app, waarvan de uitkomst direct gedeeld kan worden op sociale media. De app zoekt de juiste match tussen jouw en een hondenras.

Nederlandse successen

Naar aanleiding van deze succesverhalen ben ik ook benieuwd geworden hoe de Nederlandse non-profit sector omgaat met content marketing. Na een korte google sessie kwam ik o.a. op de Nierstichting Nederland. Zij geven ook de mensen waar ze effect op hebben het woord door verhalen van nierpatiënten te plaatsen onder de noemer ‘leven met een nierziekte’. Dat is één voorbeeld, maar voor een representatief overzicht ga ik daar nog even nader onderzoek naar doen!

nierstichting

5 content marketing tips

Het artikel van Frank Barry gaf bij de 5 succesverhalen ook 5 content marketing tips die de moeite waard zijn om te onthouden:

  • Bedenk hoe de unieke wijze waarop uw organisatie de wereld veranderd omgezet kan worden naar content die online inzetbaar is.
  • Biedt de mensen waar uw organisatie impact op heeft de ruimte om hun verhaal te vertellen door het maken van digitale content (video, blogs, foto’s, etc.)
  • Mobiliseer de mensen die zich herkennen in uw doel/missie en door hun een leuke en interactieve manier te bieden om dit tot uiting te brengen.
  • Geef uw medewerkers de vrijheid om creatieve content te publiceren dat u in contact brengt met uw donateurs/leden.
  • Blijf je merk en waar u voor staat trouw, maar blijf naar nieuwe manieren zoeken om uw boodschap de wereld in te brengen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *