Het nut van de keyword-metatag blijft onderwerp van gesprek, ondanks dat het gesprek enigszins oud begint te worden. Een week geleden heb ik de discussie gevolgd op Linkedin. In de groep van Searchengine Land werd de vraag gesteld of de keyword-metatag nu wel of niet noodzakelijk is bij zoekmachineoptimalisatie. Iedereen was het er over eens dat de keyword-metatag niet meer gebruikt wordt door zoekmachines. Maar waar wel onenigheid over bestond was het advies om de keyword-metatag juist te verwijderen i.v.m. concurrentie.
Keywords zijn altijd vindbaar, voor wie dan ook
Stel dat je concurrent jouw website bekijkt en vervolgens de broncode, dit kan heel simpel via de rechtmuisknop. Dan staat daar direct alle metadata, inzichtelijk voor je concurrent en elke andere ziel die deze functie gebruikt. In eerste instantie dacht ik, ja dat is inderdaad iets dat je verborgen zou willen houden voor je concurrent. Maar al snel kwam ik tot de conclusie dat een professional op online gebied ook via andere wegen wel achter die informatie kan komen. En dat iedereen door de content van de website te bekijken direct ziet op welke keywords er wordt ingezet. Want de zoekmachines crawlen de inhoud, de content, daarin zal het dus altijd staan, voor iedereen zichtbaar. Wat is dan nog het nut van je keyword-metatag leegmaken.
Keyword-metatag al tijden uit de organische zoekresultaten
Deze week kwam het ook ter sprake bij SEIN, Stichting Epilepsie Instellingen Nederland. Daar mag ik mij drie dagen in de week webmaster noemen. Tijdens het bespreken van de taken en projecten die op stapel liggen, kwam ook de metadata voorbij. En om mijn mening te onderbouwen heb ik ook nog eens de Google weblog geraadpleegd. Het artikel dat ik vond komt uit 2009 en geeft duidelijk aan dat de keyword-metatag niet meer gebruikt wordt bij het genereren van organische zoekresultaten. Er werd namelijk al vrij snel misbruik van gemaakt door bepaalde keywords wel op te nemen in de keyword-metatag, maar niet in de content van de website.
Verspil geen tijd aan de tag
De conclusie die ik trek is dat het geen zin meer heeft om tijd te besteden aan de keyword-metatag. En dan bedoel ik beide kanten op. Geen tijd besteden aan het toevoegen ervan en geen tijd besteden aan het verwijderen ervan. Als je niet wil dat de concurrent ziet op welke keywords jij inzet, zou je ook al je keywords uit je content moeten halen. Waardoor je dus ook je klanten de juiste informatie ontneemt. En niet te vergeten wordt je website dan helemaal niet meer gevonden!
mee eens, keywords zijn idd zo te achterhalen, maar ook zo zelf te bedenken, dus laat het gewoon zien, het levert geen schade op..