Nee, zo werkt social media niet..

Social media, het nut ervan, wordt door bedrijven nog steeds in twijfel getrokken. Werkt het wel? Bereik je de mensen wel? En doen die bereikte mensen er wel wat mee? En als een bedrijf eenmaal actief aan de slag gaat met Twitter en Facebook, wordt de community manager (of elke andere titel die eraan gegeven is) gezien als vage nutteloze functie. Wat doet ie eigenlijk? Drie dagen per week.. is dat niet wat veel? Nee, dat is eigenlijk nog weinig, want ook in het weekend stopt het niet!Nee, zo werkt social media niet..

Hoe kan het dat het nut van social media binnen veel bedrijven nog niet wordt erkent?

  • Medewerkers van het bedrijf zijn niet altijd de doelgroep van het bedrijf en dus ook niet altijd aanwezig op de sociale netwerken, waardoor ze geen idee hebben van de activiteiten.
  • Het kan zijn dat er binnen het bedrijf sowieso niet wordt begrepen wat de afdeling communicatie doet (komt nog verbazingwekkend veel voor).
  • Interactie is eng

Het ligt niet alleen aan de ‘andere’ medewerkers binnen het bedrijf..

  • De medewerkers worden intern niet betrokken bij de externe communicatie en zijn dus niet op de hoogte.
  • Het is gratis, iets met social media doen is heel laagdrempelig, dus het is ook heel laagdrempelig om het fout te doen.
  • Door die laagdrempeligheid wordt de taak ‘social media opzetten/bijhouden’ aan een bestaande medewerker gegeven, die er niet altijd verstand van heeft.
  • Alle social media kanalen zijn aan elkaar gekoppeld dus de twitteraars krijgen een link naar facebook en/of de facebookers een bericht vol hashtags.
  • Er wordt alleen maar een link gedeeld, geen begeleidende tekst, geen keywords, dus er wordt niet op geklikt.
  • Er worden in een keer meerdere berichten gestuurd, de volger wordt dus overspoeld en er zitten daardoor berichten tussen die op dat moment niet relevant (meer) zijn.

Wat zouden bedrijven die zich herkennen in een of meer van de bovenstaande punten kunnen doen?

Betrek alle medewerkers bij externe communicatie

Hou iedereen intern op de hoogte door eens in de zoveel tijd (bijvoorbeeld per kwartaal) een update te sturen.

  • Hoeveel mensen volgen er;
  • Leuke reacties, interacties;
  • Virals;
  • Analytics, hoeveel mensen komen via social media op de website.

Op deze manier worden zij betrokken bij de vorderingen en het bereik van de doelgroep via social media. Zo kunnen zij er een mening over vormen en enthousiast worden door de behaalde resultaten.

De eerste volgers zitten dichtbij

Vraag alle medewerkers om het bedrijf te volgen als ze gebruik maken van social media. Deze mensen hebben namelijk al een logische connectie met het bedrijf en zo kan er binnen korte tijd een groot aantal mensen bereikt worden.

Vraag ook of alle medewerkers die een profiel hebben op LinkedIn, om de juiste bedrijfspagina aan te geven op hun profiel. Ook als het bedrijf niet actief is op LinkedIn, is het wel prettig als geïnteresseerde bij de juiste bedrijfsinformatie terecht komen.

LinkedIn account Carina Jonker - bedrijfsinformatie via Company page

Interactie rustig opbouwen

Ja, interactie kan eng zijn, maar valt prima te controleren. In de social media strategie kun je een opbouw aangeven die begint met zenden van berichten en langzaam overgaat in interactie. Het is ook afhankelijk hoeveel uren beschikbaar is binnen het bedrijf om te monitoren wat er gezegd en gevraagd wordt via de kanalen. Als er niet fulltime iemand aanwezig is om hier op te kunnen reageren is een georganiseerd ‘spreekuur’ een zeer goede optie om een ‘vraag en antwoord’ interactie te controleren en te sturen naar de mogelijkheden van het bedrijf. Laat wel duidelijk weten wanneer dit plaatsvindt.

Geen idee op wat voor interactie de volgens zitten te wachten? Vraag het ze zelf!  Het gaat tenslotte om hun behoefte. Daar kunnen hele interessante ideeën uitkomen.

Voor elk kanaal een eigen bericht

Nee, zo werkt social media nietKoppel alle kanalen los van elkaar en maak voor elk kanaal een apart bericht, speciaal voor de volgers van dat kanaal. Twitter met hashtags en zorg op Facebook voor aantrekkelijke voorvertoningen die vragen om doorklikken. Gebruik programma’s als Hootsuit om het verzenden en monitoren van de kanalen centraal te houden.

Nieuwsgierig maken én duidelijk zijn

Zorg voor berichten die de lezer prikkelen en nieuwsgierig maken. Dan klikken ze op de link en lezen ze verder. Volgers kunnen geïrriteerd raken van tweets met alleen een (verkorte, onleesbare) link. Als ze er al op klikken en het blijkt niet binnen hun interesse te vallen, zullen ze niet snel nog eens op zo’n bericht klikken en na een aantal van deze ervaringen zelfs ontvolgen. Zorg dus dat het duidelijk is waar het over gaat. Denk ook aan het belang van de zender, zo komen er alleen echt geïnteresseerde volgers op af.

Kom jij ook tweets of facebook berichten tegen waarbij je denkt: Nee.. zo werkt social media niet.. Laat het weten! Ik ben benieuwd.

2 Replies to “Nee, zo werkt social media niet..”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *