Annotaties in Google Analytics

Het eerste artikel in deze nieuwe categorie How to. We beginnen met een simpel maar handig tooltje van Google Analytics. Hoe je annotaties kunt toevoegen zodat je het effect van campagnes en acties makkelijker kunt vergelijken en veranderingen in websitebezoeken beter kunt verklaren.

DE ANNOTATIE

Je bekijkt in Google Analytics het aantal bezoekers en vergelijkt de cijfers met eerdere periodes. Daaruit kun je opmaken of een campagne, een tweet of link op Facebook meer mensen naar je website heeft gebracht. Als je dit ‘real time’ volgt is het natuurlijk duidelijk waar een piek in de bezoeken door wordt veroorzaakt. Maar volgend jaar, als je weer eens terug kijkt heb je hier geen idee meer van. En welke campagne of actie werkte het beste? Daarom is het handig om berichten te hangen aan specifieke data. In Google Analytics heet dit een Annotatie, makkelijk toe te voegen en essentieel om veranderingen te kunnen verklaren.

Login bij Google Analytics en zorg dat je de juiste periode hebt aangegeven waarbinnen je de annotatie wil toevoegen.

Ga met je muis over de grafiek en zie dat de stip groter wordt van de dag waar je met de muis op staat. Klik hierop en er verschijnt onder de grafiek een schrijfvak. Daar staat de datum al ingevuld en kun je kort omschrijven wat er voor die dag bijzonder is.

Google Analytics annotatie toevoegen

STERREN

Je kunt bepaalde annotaties ook een ster geven, deze staat links van de datum. Als de annotatie is opgeslagen kun je deze ster aanklikken. Hiermee kun je extra gewicht aan een opmerking hangen zodat deze makkelijk te onderscheiden is van de rest. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om advertenties/acties die een positief effect hebben opgeleverd een ster te geven zodat de successen makkelijk terug te vinden zijn.

PUBLIEK EN PRIVÉ

Verder kun je ervoor kiezen de annotatie gedeeld of privĂ© in te zetten. Dit is vooral handig wanneer je met meerdere profielen werkt en bepaalde opmerkingen wel of niet wilt delen met je collega’s.

Zaken waarvoor je de annotaties zou kunnen inzetten

  • Bijzonder bericht/specifieke aanpassing op de website
  • Bijzondere activiteiten op social media
  • De start van een campagne
  • De start van een actie (promotie, winactie, spel)
  • De lancering van een nieuw product of dienst
  • Media aandacht, specifiek of branche gerelateerd.

OVERZICHT

Annotaties kun je ook aanmaken en terugvinden onder de beheergegevens. Ga naar beheerder, klik het gewenste profiel aan en klik vervolgens onder items op Annotaties.

Google Analytics annotatie toevoegen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *