SEO copywriting

Carina JonkerSEO0 Comments

Voor SEO heb je content nodig, maar hoe ga je om met SEO bij het schrijven van content?

Vorige week donderdag was ik op het Contentmarketing en Webredactiecongres in Utrecht, daar zag ik Amy Harrison een inspirerend en verhelderend verhaal vertellen over copywriting, wat dat is en hoe je resultaten kunt bereiken met copy. Deze week bekeek ik het interview met SEO copywriter Joel Klettke op youtube. Beide verhalen hadden duidelijk een connectie. Bij deze de inzichten die ik heb opgedaan.

Vertel waarom, niet wat

Je hebt iets te bieden en waarschijnlijk ben je geneigd om dit als boodschap de wereld in te slingeren. Speciale features van jouw product of dienst, prachtig omschreven in brancheterminologie. Maar waarom zouden mensen willen wat jij hebt? Wat spreekt hen het meeste aan en wat zou ze over de streep trekken? Hoe praten mensen onderling over je branche of product? Spreek de taal van je doelgroep en speel in op het waarom en het gevoel dat mensen hebben bij je product.

10x

Je hebt niet één kans om mensen te bereiken, je hebt er tien. ‘Don’t shoot for the moon once’. Wanneer je heel veel tijd en energie stopt in één ‘masterpiece’ heb je 50/50 kans. Je scoort of je faalt. Verdeel de kansen meer door op meerdere manieren je content aan de man te brengen. Zo kun je gaande weg de content verbeteren door van fouten te leren en heb je kans meer mensen te bereiken.

Lange teksten worden nog steeds gelezen

Terecht zegt Klettke dat er nog steeds uitgebreide artikelen in kranten worden gelezen en dat mensen urenlang de tijd nemen om zich al lezend te verdiepen in specifieke onderwerpen. Het hoeft dus niet allemaal kort omdat mensen sneller zijn afgeleid en alleen nog maar korte brokjes informatie tot zich kunnen nemen. Als men geïnteresseerd is in het onderwerp en de tekst is goed dan zal men het lezen.

Er is ook een SEO-regel die juist pleit voor lange teksten van minimaal 2000 tekens. Maar de tekst moet wel zinvol zijn. Ga van een korte boodschap geen ellenlang verhaal maken want daar zit de lezer niet op te wachten. Weet wanneer je lange teksten in moet zetten, maak teksten niet langer voor SEO, schrijf teksten die hun doel bereiken.

SEO is niet zwart/wit

Bovenstaande twee alinea’s geven precies aan waarom SEO niet zwart wit is. Het blijft mensenwerk om in te schatten welke regels gehandhaafd moeten worden en welke je links kunt laten liggen. De ene keer gelden de ene regels, een volgende keer de andere. En je weet welke te kiezen wanneer je het doel van je content helder hebt.

Backlinks zijn de grootste factor voor vindbaarheid dus maak content die mensen WILLEN delen, ook als je daarmee dus moet afwijken van een of meerdere seo ‘wetten’. Hoe afgezaagd te uitspraak inmiddels ook is: schrijf voor mensen, niet voor de zoekmachine.

Veel concurrentie?

Zijn er veel spelers op de markt met dezelfde boodschap? Kijk dan hoe zij het aanpakken en probeer diezelfde boodschap op een andere manier over te brengen. ‘Find a new way to say the same’. Wees creatief en zoek naar variaties in contentvormen waardoor je opvalt tussen alle eenheidsworst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *