8 tips van het communicatiecongres 2019

Vorige week rond deze tijd zat ik in een zaal van Tivoli-Vredenburg te luisteren naar een van de vele sprekers op het Communicatiecongres 2019. Welke tips kunnen we uit hun presentaties halen.

Tip 1: Maak prototypen

Tom de Bruyne van Sue Amsterdam trapt de dag af met de boodschap meer te kijken naar de psychologische kant van communicatie. Want communiceren is niet informeren maar beïnvloeden. Zijn advies is om die psychologie ook mee te nemen naar de bestuurstafel en het te gebruiken bij je argumenten en advies. Maar om echt te overtuigen zegt hij moeten we gaan experimenteren. Maak een prototype, zet ‘m uit, kijk wat het doet en pas het aan. Ga daarmee de organisatie in en toon aan wat werkt. Als men dan vraagt of het niet zo en zo kan, kun jij je voorbeelden erbij pakken en direct uitleggen waarom wel en waarom niet.

Tip 2: Geef leiders de juiste tools om van interne veranderingen een succes te maken

De uitspraak ‘hogere betrokkenheid van medewerkers zorgt voor beter resultaat’ is niet nieuw, maar hoe zorg je voor die hogere betrokkenheid? Volgens Ingrid Meier van Shell doe je dat door de leiders in je organisatie hun rol te laten pakken. Maar daar hebben die leiders wel hulp bij nodig. Zorg eerst voor de juiste mindset, wat moet er veranderen en hoe denken zij daarover, wat is de boodschap die ze over gaan brengen. Kijk vervolgens naar de skillset, is de leider bekwaam, heeft hij de juiste skills om die mindset uit te dragen? Tot slot biedt je een toolset waarmee het de leider makkelijk gemaakt wordt om die verandering op de werkvloer door te voeren.

Als die leiders aan de slag gaan kun je op zoek gaan naar medewerkers die de verandering omarmen en hun verhaal delen met de rest van de organisatie.

Tip 3: AI gaat de communicatieprofessional niet vervangen

Ze stelde het eerst ter discussie maar Lotte Willemsen van de Hogeschool Rotterdam gaf iets later gelukkig het verlossende antwoord: wij, de communicatieprofessionals, worden niet vervangen door artificial intelligence (AI). Natuurlijk zijn er activiteiten die wel overgenomen worden: chatbots nemen gesprekken over en er worden al artikelen geschreven door robots. Dat eerste komt ook voort uit een behoefte van de klant die graag 24/7 direct antwoord wil en als een robot die kan geven vinden zij dat prima. Maar AI leert van de mens, het is een spiegel op hoe de mens technologie gebruikt. Als voorbeeld noemt Lotte een HR-robot, die moet ervoor zorgen dat er meer vrouwen naar voren worden geschoven. Uiteindelijk kiest de HR-robot toch vaker een man omdat hij dit leerde van de input die hij kreeg. Een ander mooi voorbeeld is lilmiquela, het AI-account dat gebaseerd is op populaire socialmedia-accounts en uitgroeide tot een miljoenenbedrijf met sponsordeals door miljoenen volgers die openlijk twijfelen of ze echt is, nep lijkt of nep is. Terecht, want met een foto van NickyTutorials ernaast zie je heel goed waar die twijfel vandaan komt… Influencers zijn ontstaan door de behoefte aan echte mensen die hun ervaringen delen. Zonder die menselijke input kan lilmiquela dus niet bestaan.

De rol van de communicatieprofessional bij AI is zorgen voor de juiste input zodat de AI het juiste leert en dus doet wat de bedoeling is. Omdat maar 14% van de mensen kennis heeft van AI krijgen we wel het advies meer kennis te vergaren over AI, ethiek en psychologie.

Tip 4: Biedt twee kanalen voor need to know en storytelling

Naast een heel mooi verhaal over haar eigen ervaringen met het ziekenhuis vertelde Mireille Spapens over haar opdracht die ze kreeg toen ze bij het Erasmus Medisch Centrum de communicatieafdeling ging aanpakken. Naast het opnieuw inrichten van de afdeling zette ze in op het vertellen van verhalen. Om de behoefte aan praktische informatie niet in de weg te zitten heeft ze voor de verhalen een aparte website opgezet: amazingerasmus.nl.

Zoals elke zorginstelling worstelt ook het Erasmus met het bereiken van haar medewerkers. In de zorg blijft het lastig om mensen die zo gezegd ‘aan het bed’ staan te bereiken via bijvoorbeeld intranet. Ze zitten niet veel achter de computer en bezoeken het dus minder makkelijk. Mireille kwam er met haar team achter dat de berichten op Facebook wel veel door medewerkers werd gelezen. Dus zijn ze Facebook meer gaan inzetten voor interne communicatie. Maar de vraag uit de zaal hoe ze dat precies aanpakte omdat je niet alles wat intern gecommuniceerd wordt op Facebook kunt zetten werd uiteindelijk niet beantwoord. Net als de vraag hoe volgens weten wat intern en wat extern bedoeld is. Je wil niet dat externe, geïnteresseerde bezoekers op linkjes naar het intranet stuiten.

Tip 5: Neem je organisatie mee in je moeilijke keuzes

“Je maakt fouten en je hebt dilemma’s, door een beslissing uit te leggen, ben je transparant over het besluitproces.” Simone Boitelle van Friesland Campina heeft een behoorlijke kluif aan de huidige stikstofcrisis die alle boeren de straat op heeft gekregen. Die boeren zijn samen eigenaar van het bedrijf en ze zijn het niet altijd met elkaar eens. Zij geeft aan dat het belangrijk is om samen met de medewerkers en de leden beleid te maken om zo begrip te krijgen voor elkaars standpunten en samen verantwoordelijk te zijn voor de besluiten die worden genomen.

Simone vertelt ook hoe ze in eerste instantie de discussie niet via de media wilde voeren. Omdat ze alle boeren kennen, hebben ze direct contact opgenomen met de mensen die uitspraken deden in de media. Om met elkaar in gesprek te gaan en te vragen wat ervoor heeft gezorgd dat ze direct die grote stap naar de media hebben gezet in plaats van contact te zoeken met de organisatie zelf. In alle mediamomenten die er verder zijn, hebben ze de afspraak altijd te benadrukken dat ze trots zijn op hun leden om zo toch positiviteit uit te blijven stralen.

Tip 6: Hou vast aan je (slapende) concept

De twee enthousiaste vrouwen achter &concepts gaven een expertsessie over hun conceptmethode. Van een slapend concept naar een ontwakend en levend concept. Belangrijk is dat alles wat je in de ontwakende en levende fase bedenkt en toepast te toetsen is aan dat slapende concept. Een goed voorbeeld is Nespresso. Met als slapend concept: luxe en exclusiviteit. Dat klopte helemaal op het moment dat je de cups alleen in speciale winkels kon kopen alsof het een juwelier was en je ze kon laten bezorgen in een chique auto. Ze verloren het slapende concept uit het oog toen het patent werd vrijgegeven en ze ervoor kozen om hun product in de supermarkt te leggen. In plaats van te kijken naar meer verkooppunten hadden ze terug moeten gaan naar hun concept om te kijken wat ze ondanks het verlies van het patent nog wel aan luxe en exclusiviteit hadden kunnen bieden. Wat er ook gebeurt in de markt, ga terug naar je slapende concept en zorg dat deze hoog niveau houdt.

Tip 7: Pas je aan aan wat de omgeving van je vraagt

DSM is een bedrijf dat zich al een aantal keer opnieuw heeft uitgevonden. Dus de uitspraak van Nelleke Barning dat je je moet aanpassen omdat de omgeving verandert, klopt bij dat beeld. Kijk vooruit, als je ziet dat een markt, product of dienst uit de tijd raakt, kijk dan waar je wel verder in zou kunnen groeien. DSM heeft altijd hele grote sprongen gemaakt van de ene naar de andere markt, van mijnen naar chemie tot voeding nu. Een stap zal niet altijd zo groot zijn, maar het is goed om keuzes te maken die toekomstbestendig zijn.

Er kwam wel een kritische vraag uit het publiek over die uitspraak dat DSM zich altijd heeft aangepast en nu dus vol inzet op het verbeteren van de wereld ‘Creating brighter lives for all’. Namelijk de keuze om diervoeding te blijven produceren, hun grootste bron van inkomsten waar Nelleke maar weinig over zei. Ik ga daar hier niet verder op in, maar het laat wel zien dat het verhaal dat je vertelt wel volledig moet zijn. Alleen maar nadruk leggen op een missie en zwijgen over de grootste bron van inkomsten werkt niet.

Tip 8: Geef ritme aan je vergadering

Het optreden van Jitske Kramer, want dat was het, bracht een luchtig, komisch maar ook inspiratievol einde aan een lange dag luisteren.

Elke afdeling heeft z’n eigen ritme, dat voel je als je ruimte binnenkomt. Ze liet ook drie ritmes horen, muziekstijlen eigenlijk, en bij elk ritme zo ongeveer de tekst: “je hebt een belangrijke vergadering, ga je de agenda nog rondsturen? Kijk je verwonderd op tijdens je voorbereidingen omdat er al mensen binnen zijn gekomen? Je kijkt ze aan en…” Drie ritmes, zeer verschillend, net als de invulling van de vragen. Strak, swing en zen. Het ritme bepaalt de mood, maar ook de focus, je doel. Wat is het ritme van jouw afdeling en welke muziek hoor jij in je hoofd als je een belangrijk overleg hebt?

Deze blog is oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op 42bis.nl
(https://www.42bis.nl/2019/12/8-tips-van-het-communicatiecongres-2019/)

SEO copywriting

Voor SEO heb je content nodig, maar hoe ga je om met SEO bij het schrijven van content?

Vorige week donderdag was ik op het Contentmarketing en Webredactiecongres in Utrecht, daar zag ik Amy Harrison een inspirerend en verhelderend verhaal vertellen over copywriting, wat dat is en hoe je resultaten kunt bereiken met copy. Deze week bekeek ik het interview met SEO copywriter Joel Klettke op youtube. Beide verhalen hadden duidelijk een connectie. Bij deze de inzichten die ik heb opgedaan.

Vertel waarom, niet wat

Je hebt iets te bieden en waarschijnlijk ben je geneigd om dit als boodschap de wereld in te slingeren. Speciale features van jouw product of dienst, prachtig omschreven in brancheterminologie. Maar waarom zouden mensen willen wat jij hebt? Wat spreekt hen het meeste aan en wat zou ze over de streep trekken? Hoe praten mensen onderling over je branche of product? Spreek de taal van je doelgroep en speel in op het waarom en het gevoel dat mensen hebben bij je product.

10x

Je hebt niet één kans om mensen te bereiken, je hebt er tien. ‘Don’t shoot for the moon once’. Wanneer je heel veel tijd en energie stopt in één ‘masterpiece’ heb je 50/50 kans. Je scoort of je faalt. Verdeel de kansen meer door op meerdere manieren je content aan de man te brengen. Zo kun je gaande weg de content verbeteren door van fouten te leren en heb je kans meer mensen te bereiken.

Lange teksten worden nog steeds gelezen

Terecht zegt Klettke dat er nog steeds uitgebreide artikelen in kranten worden gelezen en dat mensen urenlang de tijd nemen om zich al lezend te verdiepen in specifieke onderwerpen. Het hoeft dus niet allemaal kort omdat mensen sneller zijn afgeleid en alleen nog maar korte brokjes informatie tot zich kunnen nemen. Als men geïnteresseerd is in het onderwerp en de tekst is goed dan zal men het lezen.

Er is ook een SEO-regel die juist pleit voor lange teksten van minimaal 2000 tekens. Maar de tekst moet wel zinvol zijn. Ga van een korte boodschap geen ellenlang verhaal maken want daar zit de lezer niet op te wachten. Weet wanneer je lange teksten in moet zetten, maak teksten niet langer voor SEO, schrijf teksten die hun doel bereiken.

SEO is niet zwart/wit

Bovenstaande twee alinea’s geven precies aan waarom SEO niet zwart wit is. Het blijft mensenwerk om in te schatten welke regels gehandhaafd moeten worden en welke je links kunt laten liggen. De ene keer gelden de ene regels, een volgende keer de andere. En je weet welke te kiezen wanneer je het doel van je content helder hebt.

Backlinks zijn de grootste factor voor vindbaarheid dus maak content die mensen WILLEN delen, ook als je daarmee dus moet afwijken van een of meerdere seo ‘wetten’. Hoe afgezaagd te uitspraak inmiddels ook is: schrijf voor mensen, niet voor de zoekmachine.

Veel concurrentie?

Zijn er veel spelers op de markt met dezelfde boodschap? Kijk dan hoe zij het aanpakken en probeer diezelfde boodschap op een andere manier over te brengen. ‘Find a new way to say the same’. Wees creatief en zoek naar variaties in contentvormen waardoor je opvalt tussen alle eenheidsworst.

Een Google Mijn Bedrijf website

Als je thuis bent in het maken van websites zet je ook voor hobbyprojecten makkelijk ‘even’ een site op. Uiteindelijk gaat er meer tijd zitten in die site dan in de hobby zelf.

Ik heb zo’n hobby: naaien. En ik heb dus ook zo’n website: cleedje.nl. Heel leuk, maar het updaten van het cms en de mailtjes over spamcomments zijn minder leuk. Om de hobby te combineren met werk wilde ik ‘m inzetten als testsite. Maar omdat ik niet toe kwam aan naaien had ik ook geen nieuwe naaiprojecten om als content in te zetten en was het moeilijk de site in te zetten als test.

Maar het is zo jammer als er dan helemaal niets meer is! Daarom heb ik besloten de website op te doeken en in te ruilen voor de nieuwste feature van Google Mijn Bedrijf: de google website. Een super simpel ding. Maar voor mijn doel lijkt het perfect. Aan de slag en na uurtje gepubliceerd. Al kostte het mij vooral veel tijd om foto’s te selecteren en had de google site ook in een kwartiertje klaar kunnen zijn.

Creatief omgaan met eenvoud

Het is één pagina, een ‘onepager’. In die zin komt het overeen met wat ik zelf had gemaakt. Alleen zijn de mogelijkheden zeer beperkt. De site bestaat uit een header, dan een tekstvak, daaronder ruimte voor afbeeldingen en tot slot een kaartje met je contactgegevens.

Ik kan geen logo uploaden voor in de header, ik heb mijn headerafbeelding dus aangepast zodat het logo toch bovenaan de website staat. En terwijl ik dit schrijf lijkt het ook een goed idee om het logo op de afbeeldingen te zetten die ik onderop de pagina upload. Op die manier zorg je toch voor meer zichtbaarheid van het merk.

In dat ene tekstvak moet je alles kwijt, ik had niet veel tekst op de oude site, dus ik kan dit makkelijk kopiëren en een beetje herschrijven. De rest van de gegevens worden uit Google Mijn Bedrijf gehaald zoals naam en contactgegevens. De plek van deze gegevens op de website staat vast en kun je inhoudelijk alleen wijzigen via Google Mijn Bedrijf.

Schermafbeelding Google Mijn Bedrijf website maken

Er zijn wat onhandige beperkingen

Gek genoeg kan ik geen e-mailadres toevoegen aan mijn contactgegevens in Google Mijn Bedrijf, dus ik zal in het tekstvak een link naar mijn e-mailadres moeten opnemen als vervanging voor het contactformulier.

Omdat ik de tag babystore aan mijn account heb hangen wordt er naast het tekstvak een rompertje getoond. Ik kan deze afbeelding niet aanpassen. Dat vind ik wel jammer. Ik had daar graag een eigen afbeelding geplaatst.

Goed voor SEO?

Je hebt maar één pagina en geen mogelijkheid via bijvoorbeeld nieuwsberichten nieuwe content toe te voegen. Nu zie ik dat Google ook ‘Posts’ heeft toegevoegd als nieuwe feature. Ik heb een post gepubliceerd, maar deze wordt helaas niet op de Google website getoond. Een gemiste kans!

Verder kun je geen alt-tags toevoegen of headers, aan de teksten en koppen. En je kunt geen structured data inzetten, tegenwoordig een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.

Je kunt social media natuurlijk inzetten voor berichtgeving en je kunt wel zorgen dat de bestandsnamen van je afbeeldingen leesbaar zijn en de juiste woorden bevatten.

Als je op cleedje zoekt komt mijn bedrijfsprofiel in beeld. Maar dan moet iemand mijn site al kennen. Wat als iemand op babyomslagdoek zoekt? Komt deze site dan ook in de resultaten zoals cleedje.nl dat deed. Dat moeten we nog maar afwachten.

Moet jij overstappen?

Zit je in een vergelijkbare situatie als ik hierboven beschrijf? Dan is het een optie. Heb je een website voor je bedrijf? Dan zeg ik nee. Maar dan is het onderhoud ook gewoon onderdeel van je werk en geen hobby. De Google website is geschikt voor iedereen die nog geen website heeft, dan zou ik de mogelijkheid pakken om een eenvoudige website aan de Google Mijn Bedrijf registratie te hangen.

Ik laat mijn oude hobbysite nog even een maandje staan zodat jullie die nog kunnen bekijken en vergelijken. Daarna gaat hij offline en komt die serverruimte weer ten goede van deze website. Eens kijken of ik dan ook weer tijd kan maken voor mijn hobby!

SEO in 2018

blogheader seo in 2018 op Knapstaaltjewerk.nl

Zoekmachineoptimalisatie bestaat niet meer uit een paar trucjes. De basis blijft vooralsnog hetzelfde; je onpage SEO moet in orde zijn. Maar met welke ontwikkelingen moeten we het komende jaar rekening houden?

Positie ‘0’ in de zoekresultaten

Het gaat niet meer om de eerste positie maar om positie nul. Helemaal boven aan is de featured snippet inmiddels een vertrouwd beeld. En omdat Google graag direct het antwoord levert is er nu ook de Answer Box. Iedere website wil nu de leverancier zijn van de informatie in deze box. Goed om te weten: de tekst en de afbeelding kunnen van twee verschillende sites komen.

Kwalitatieve content

Kwaliteit boven kwantiteit, dat is waarmee je jouw website nu optimaliseert. Dus zal je bij het creëren van content na moeten gaan wat je doelgroep graag wil, nadat je hebt vastgesteld of ze graag lezen, luisteren, kijken of een combinatie hiervan. Hoe consumeert jouw doelgroep informatie? Zet een gedegen plan op zodat je efficiënt te werk kunt gaan. Stel doelen waarmee je achteraf kunt inschatten of het de investering waard was. Aan een SEO strategie hangt een volwaardige contentstrategie om die kwaliteit van je website op te krikken en te behouden. Dit hoeft overigens geen boekwerk te zijn, een goede strategie past ook op een A-4tje.

Link earning

Link building is niet dood, maar door het earning te noemen geeft het beter aan wat de kwaliteit van een link tegenwoordig moet zijn. Je maakt content die het verdiend om gedeeld te worden. En om het proces een handje te helpen ga je op zoek naar websites en mensen die jouw link wellicht interessant vinden. Zo zei Laura Crimmons, tijdens Yoastcon in november van dit jaar, dat Linkbuilding persoonlijker is geworden. Je doet meer moeite om ervoor te zorgen dat een link ook op een goede site terecht komt met een goed verhaal er omheen. Je zoekt uit welke websites én welke redacteuren aansluiten bij jouw content. Dit kost meer tijd en inspanning, maar levert als het goed is ook kwalitatief betere links op.

Gebruiksvriendelijk

SEO gaat al lang niet meer over het behalen van zoveel mogelijk bezoekers naar je website. Ook hier komt conversie om de hoek kijken. Want wat heb je aan bezoek, als dat bezoek verder niets oplevert? Dus ook op het gebied van websitebezoek is de focus verschoven naar kwalitatieve data. Een gebruiksvriendelijke website, op alle apparaten, is daarom ook in het komende jaar heel belangrijk.

Mobile First

In het afgelopen jaar werd het al vaak gezegd, een website die mobiel toegankelijk is, scoort beter. Dat zal in 2018 alleen maar belangrijker worden, aangezien het mobiele zoekgedrag blijft toenemen. Het is nog niet helemaal duidelijk of Google 2018 bombardeert tot ‘mobile first’ jaar, maar ook als onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid stond dit al hoog op de agenda. Belangrijk is het aanbieden van dezelfde informatie op zowel desktop als mobiel. Je kunt je ook verdiepen in AMP; Accelerated Mobile Pages. Het gebruik hiervan neemt toe, maar het daadwerkelijke aantal websites dat hier gebruik van maakt is ten opzichte van het hele internet nog vrij klein.

Local Search

Als we meer mobiel zoeken, zoeken we ook meer onderweg. Goede reden om lokaal goed vindbaar te zijn. Locatie is een belangrijke factor in het algoritmen en heeft veel effect op de zoekresultaten die Google presenteert. Denk bij lokale optimalisatie aan goede zichtbaarheid in Google Maps en via Google Mijn Bedrijf.

Screenshot Google Small Business Google plus banner

Voice Search

Het aantal apparaten in huis en onderweg die via gesproken woord bediend kunnen worden neemt toe. Mensen raken ook meer gewend aan het praten tegen apparaten. In het geval van zoekmachines betekent dit dat iemand minder tijd kwijt is bij een zoekopdracht, even aan Siri of Google vragen en het antwoord komt zo uit de speaker. Je kunt hierop inspelen door de teksten op je website eenvoudig te houden en op natuurlijke wijze te presenteren. Zo zijn de teksten makkelijk op te pikken door de zoekmachines. Ook het gebruiken van een vraag en antwoord format of het toevoegen van een Q&A-pagina bevorderd het halen van een resultaat bij deze manier van zoeken.

Visual Search

Men is steeds visueler ingesteld en zoekt daarom vaker via afbeeldingen en video’s. Een goede reden om je website te voorzien van hoogwaardig beeldmateriaal die inhoudelijk bijdraagt aan de rest van de content. Wanneer je doelgroep hier behoefte aan heeft en de informatie die jij biedt is geschikt, kun je zelf video aanbieden. YouTube is een zeer grote zoekmachine, ook hier kun je zichtbaarheid creëren die voor bezoekers aan je website zorgt.

AI

De inzet van Artificial intelligence (AI) om de algoritmen van zoekmachines te verbeteren blijft zich verder ontwikkelen. De zoekmachine leert hoe hij zoekopdrachten moet interpreteren. Exacte zoektermen zijn daardoor steeds minder belangrijk omdat Google beter de context leert begrijpen. De focus ligt daarom meer op content van hoge kwaliteit en minder op content waarin de exacte zoektermen voorkomen.

AI zorgt ook voor minder grip op algoritme updates. Omdat (kleine) veranderingen in het algoritmen door het zelflerende systeem steeds sneller worden doorgevoerd. De algoritmen worden ook complexer en uitgebreider. Het zal hierdoor niet meer zo makkelijk zijn om achteraf te bepalen wat een daling in de rankings heeft veroorzaakt.

Toename advertenties en gesponsorde content

Tot slot. Het verdienmodel van Google blijft het verkopen van advertenties. Daarom zal het aantal advertenties in de zoekresultaten blijven toenemen. De organische resultaten komen steeds meer in de verdrukking. Toch geven gebruikers van de zoekmachine nog steeds de voorkeur aan de organische zoekresultaten. Ook daarom zal de wijze waarop Google de advertenties toont in ontwikkeling blijven.

screenshot advertenties in zoekresultaten google

Stel het starten met SEO niet langer uit!

Ik ben een klassieke procrastinast. Iemand die vaak dingen uitstelt. Ik procrastineer. Zo heb ik al een paar jaar het plan om een training te geven. Mijn kennis over het optimaliseren van je website wil ik graag persoonlijk aan je doorgeven en het past bij mijn filosofie. Mensen voorzien van de kennis en kunde om zelf aan de slag gaan. En zoekmachineoptimalisatie is bij uitstek iets dat je zelf kunt oppakken. Nu is het aan jou om niet langere uit te stellen: Start met SEO en volg mijn SEO training!

Zoals in de afbeelding te zien vraagt zoekmachineoptimalisatie om planning. Is iemand die zichzelf constant betrapt op uitstelgedrag dan de juiste persoon om je op weg te helpen? Ja! Want ik weet precies hoe je het dat gedrag kunt doorbreken. Ik heb een datum geprikt, ruimte geboekt en de training wereldkundig gemaakt. Want zoals het een echte procrastinast betaamt, is een harde deadline van buitenaf het beste middel. Meld je dus aan en zet de training in je agenda!

Wees zelfstandig

Zoals gezegd ben ik voor het overdragen van kennis zodat iedereen zelf aan de slag kan. Nu heb jij misschien helemaal geen zin om zelf aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie. Je kan het ook uitbesteden. Maar omdat optimalisatie een constant proces is, kan dat aardig in de papieren lopen. Wat doet een bureau precies voor bijvoorbeeld een maandelijks bedrag? Je begrijpt dat ik mijn training aan de man probeer te brengen, maar ik ben er ook echt van overtuigd dat je zelf de optimalisatie op je moet nemen zodat je weet wat er speelt en wat mensen naar je site brengt. SEO geeft je ook inzicht in hoe mensen zoeken naar jouw product of dienst. Dat kan weer van invloed zijn op hoe en wat je aanbiedt.

Waar te beginnen?

Als je wel eens iets over website optimalisatie hebt opgezocht kom je erachter dat er heel veel te doen valt. Waar moet je beginnen? Daar wil ik je bij helpen! Ik weet hoe je een gedegen analyse maakt om een nulpunt vast te stellen en dus uiteindelijk het resultaat van je inspanningen te bepalen. Bij optimalisatie voor zoekresultaten is het belangrijk dat je weet wat voor jou prioriteit heeft, waar jij je tijd in moet steken. Deels kun je dit bepalen omdat je bijvoorbeeld wel of geen webshop hebt of alleen lokale of juist internationale klanten hebt. Maar je kunt gaande weg ook goed bijhouden wat je doet en wat werkte en wat niet. Zo maak je jouw SEO inspanningen effectief.

Het kan zijn dat je nog helemaal niet bezig bent geweest met SEO, je hebt er wel eens van gehoord, maar je was even lekker aan het procrastineren wat dat betreft. Heel herkenbaar. De introductie training die ik 20 oktober geeft zal je over de streep trekken ermee aan de slag te gaan. Als je wil, stel ik wel wat deadlines voor je. Waarom ik denk dat je na die training zin krijgt om eraan te beginnen? Overzicht. Die middag zal je het overzicht geven in de oneindig grote wereld van optimalisatie. Je kunt daarna inschatten wat voor jouw interessant is en prioriteit heeft. En je hebt handvatten om efficiënt te werk te gaan.

Ik hoop je te zien de 20e!

Met SEO aan de slag in vier stappen

de vier stappen om met seo aan de slag te gaan volgens knap staaltje werk

Met welk aspect van zoekmachineoptimalisatie (SEO) je ook aan de slag gaat, zo moet je het aanpakken! Van nul-meting en keuzes maken, naar actie en evalueren. Als je deze vier stappen volgt breng je structuur aan in je werk en maak je de tijd die jij investeert in je website effectief.

01 Nul-meting

Het zou zonde zijn als je na al je inspanningen niet kunt aantonen hoeveel verder je bent gekomen. Zorg bijvoorbeeld dat je weet hoe goed je website scoort op dat bepaalde zoekwoord, voordat je aan de gang gaat om op dat zoekwoord meer bezoek binnen te halen.

Weet je nog niet goed waar je moet beginnen? Maak dan een volledige scan van je website zodat je weet waar je verbeterpunten liggen.

02 Keuzes maken

Website optimalisatie is een uitgestrekte wereld waar je in grote lijnen op alle vlakken wel wat kunt verbeteren. Je kunt ook de diepte in gaan en op detailniveau met één verbeterpunt tot het uiterste gaan, blijven finetunen. Waar je je ook bevindt, maak keuzes. Bedenk van te voren waar je bijvoorbeeld de komende maand of aantal maanden mee aan de slag gaat. Als je keuzes maakt kun je bij het evalueren ook beter zien wat ervoor gezorgd heeft dat je website beter gevonden wordt of waarom er meer wordt doorgeklikt naar je website.

Aandachtspunten

Stel dat je steeds periodes van zes maanden inplan, van meting tot evaluatie. Zorg dan dat je elke zes maanden ook een ander aandachtspunt bepaald. Focus bijvoorbeeld de ene keer op de meertaligheid van je website, en verdiep je een volgende keer in duplicate content. Afhankelijk van de tijd die je ervoor kunt uittrekken heb je daarnaast punten waar je structureel naar kijkt, bijvoorbeeld 404-errors.

03 Actie!

Je hebt bepaald wat je gaat doen en hoe lang je dat gaat doen. Ga aan de gang en hou bij wat je doet. Maak een logboek, gewoon in een eenvoudig tekstbestandje. Noteer elke keer als je iets hebt aangepast, toegevoegd of juist weggehaald de datum met daarachter kort wat je hebt gedaan. Stel dat je later pieken of dalen tegenkomt in je statistieken, dan kun je terug kijken of jouw acties hier iets mee te maken hebben. Dit helpt bij het onderzoeken welke aanpassingen effect hebben gehad op je vindbaarheid.

04 Evalueren

Dit is een belangrijk onderdeel. Je kunt heel veel tijd kwijt in zoekmachineoptimalisatie, maar heeft het nut? Jammer toch als je investeert in iets dat geen verschil maakt? Daarom evalueer je regelmatig.

Je evalueert niet alleen of een actie ook de gewenste uitwerking heeft gehad. Je kijkt ook of de investering die daarvoor is gedaan het waard was. Stel dat je hebt besloten om over een specifiek onderwerp elke maand een artikel op je website te plaatsen. Het uitzoeken en schrijven kost je veel extra tijd. Na een half jaar kom je erachter dat het maar een enkele extra bezoeker heeft opgeleverd. Die vervolgens niet door heeft geklikt naar je product of dienst. Het heeft dus geen extra klanten opgeleverd. Naast dat je gaat onderzoeken of je iets moet veranderen aan de artikelen, vraag je je ook af: was dit de inspanning waard?

Zoals ik al zei, je kunt heel veel tijd kwijt in zoekmachineoptimalisatie. Zorg dat je erachter komt wat werkt voor jouw website en binnen jouw manier van werken.

En daar gaan we weer

Na de evaluatie komen we weer bij punt één, de nul-meting. Je bepaalt weer waar je op dat moment staat. Je gaat weer keuzes maken. Je gaat weer aan de slag. Je evalueert weer wat je hebt gedaan. Vooral als je verantwoording moet afleggen is het prettig om op deze manier gestructureerd te werken. Je kunt aantonen waar je mee bezig bent geweest en wat heeft bijgedragen en wat niet. Doordat je regelmatig evalueert zullen je werkzaamheden rond SEO ook efficiënter en effectiever worden. Succes!

Domeinen doorverwijzen zinvol voor SEO?

Heeft het doorverwijzen van meerdere domeinen naar je hoofdsite een positief effect op het gebied van SEO? Het antwoord op deze vraag is kort en krachtig: Nee. Google ziet alle domeinen op zichzelf en een domeinnaam die alleen maar verwijst en geen website bevat is daarom een lege huls. Maar het is niet volstrekt zinloos om meerdere domeinnamen te registeren.

Domeinen hebben om het hebben

Je zou een domeinnaam kunnen claimen met als reden: dan kan niemand anders hem gebruiken. Zo kun je mooie domeinnamen vastleggen om je concurrenten in de weg te zitten of om ervoor te zorgen dat andere bedrijven niet met je bedrijfsnaam of iets dat daar heel erg op lijkt aan de haal gaan. Puur voor de heb dus. Domeinen zijn over het algemeen niet heel duur maar het zijn toch weer jaarlijkse kosten. En als je er heel veel registreert lopen de kosten toch flink op. Ik zou daarom goed bedenken welke domeinen echt het claimen waard zijn en afwegen of ze de extra kosten waard zijn.

Subsites

Google ziet alle domeinen dus als losse sites. Om deze domeinen zinvol te maken voor zoekmachineoptimalisatie kun je er daarom een aantal subsites aanmaken. Deze subsites geef je specifieke onderwerpen gericht op het scoren op een specifiek zoekwoord. Zo zou je als specialist in vloeren een aantal extra sites aan kunnen maken die ingaan op een specifiek soort vloer. Bijvoorbeeld de website laminaat.nl, waar je het vervolgens alleen maar over laminaat hebt. Je kunt vanaf deze productsites doorverwijzen naar de hoofdsite. Als de subsites goed scoren geven zij via die link kracht door naar de hoofdsite.

Duplicate content

Er zijn wel een aantal aandachtspunten voor als je hiermee aan de slag gaat. Vermijd duplicate content. De subsite mag geen exacte kopie zijn van de teksten op de hoofdsite. Maak tijd om de subsites net zo goed te optimaliseren als de hoofdsite zodat de verwijzingen die ze doorsturen ook in kracht toenemen.

Als het gaat om de kracht van de domeinnaam voor SEO is het belangrijk om te weten dat de domeinnaam pas relevant wordt gevonden door Google als deze exact hetzelfde is als de gebruikte zoekterm. Kies dus niet zoiets als mooielaminaatvloer.nl met de gedachte dat een zoekopdracht met enkel ‘laminaat’ dan ook wel voor bezoekers zal zorgen. Zorg dat het domein voor je subsite exact hetzelfde is als het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. En focus vervolgens op de inhoud, want het zijn de pagina’s die door de zoekmachine geïndexeerd gaan worden.

Een speciaal campagnedomein

Je kunt een domein ook inzetten om het communiceren naar je klanten toe eenvoudiger te maken. Bijvoorbeeld bij een campagne. Je hebt bijvoorbeeld als hoofdwebsite devloerenfabriek.nl en gaat reclame maken voor een speciale laminaatactie. Dan kun je ervoor kiezen om in je advertenties en andere uitingen het domein laminaat.nl te gebruiken. Daarmee maak je het voor de consument makkelijk en je verwijst het domein door naar de actiepagina op je hoofdsite, bijvoorbeeld devloerenfabriek.nl/laminaatactie.

Het registeren van extra domeinen is dus niet geheel zinloos, maar voor SEO is het alleen zinvol als je er ook echte websites onder hangt. En dat vraagt om een veel grotere investering in tijd en geld dan eenvoudig doorverwijzen.

SEO houdt je bezig!

Wat is het nut van zoekmachineoptimalisatie? De zoekmachine heeft zich onmisbaar gemaakt in ons online leven. De hoeveelheid content is overweldigend. Je kunt informatie opzoeken door direct naar een website te gaan, zoals Wikipedia. Maar ook daar gebruik je een zoekmachine om je onderwerp te vinden, je gaat niet alle pagina’s zelf af om bijvoorbeeld de geschiedenis achter het Huis met de Kogel te achterhalen.

Op webshops typen we bijvoorbeeld een kleur in het zoekveld zodat we sneller die toffe broek te pakken hebben. We zoeken dus de hele tijd! En vaak gebruiken we niet de zoekmachine op één website, maar een alwetende zoekmachine die alle websites doorzoekt. In veel gevallen kiezen we voor Google.

Als je zelf een website hebt, dan wil je goed gevonden worden. Je optimaliseert je website dus zodat deze door de zoekmachine goed wordt gewaardeerd. En dat doe je niet één keer, dat blijf je doen. Je bent nooit klaar met zoekmachineoptimalisatie. Want soms bepaald de zoekmachine dat het anders moet, soms bepaald de zoeker dat hij anders gaat zoeken en soms bepalen ontwikkelingen in technologie en design dat de boel weer omgegooid moet worden.

Ik begeef mij nu een aantal jaar in de online communicatie wereld. SEO is daar altijd een onderdeel van geweest maar heeft bij mij nooit écht de boventoon gevoerd. De afgelopen tijd heb ik nagedacht over hoe ik mijn werk doe. Ik kwam erachter dat één vraag altijd naar boven komt, ook als de opdracht zich bijvoorbeeld vermomd als social media- of e-mailmarketingvraag. Namelijk: “Hoe zorg ik dat ik bovenaan kom te staan in Google?”.

Een toppositie in Google moet geen levensdoel zijn. Maar gevonden worden door de juiste mensen met de behoefte aan jouw product of dienst wél. Je wilt dat mensen je zien! Daarom is het goed om zoekmachineoptimalisatie aan de basis te zetten van al je online (marketing) communicatie activiteiten.

Dat heeft mij doen besluiten hier met Knap Staaltje Werk meer aandacht aan te besteden. Ik ga mij verder verdiepen in zoekmachineoptimalisatie en hoe je van daaruit verder komt in de productie van content. Om mijzelf een bredere basis te geven start ik in april met de opleiding SEO Specialist van Alain Sadon van SEOguru.nl

Hier op mijn blog zal ik een serie posten met mijn ervaringen rond zoekmachineoptimalisatie. Heb je vragen over SEO? Zet ze in de comments of stuur ze naar carina@knapstaaltjewerk.nl en ik zoek het uit!

Eindelijk is Apple Watch er en de nieuwe MacBook

Dit artikel verscheen eerder op 42bis.nl

Gisteravond was de Apple keynote! En ja, die kijken wij thuis altijd. Tijdens een bordje pasta keken we live mee en discussieerden we over de presentatie van de Apple Watch en de nieuwe MacBook. 

Wij, mijn lief en ik, hebben beiden een MacBook pro, een iPad en een iPhone. Het is zo gelopen, maar ik zou ons niet samenvatten onder de term Apple-gekkies. Ik vind het een topmerk – heel gebruiksvriendelijk, mooi vormgegeven en daar heb ik geld voor over –, maar ik ren morgen niet naar de winkel en ga er zeker niet voor in de rij staan.

Lees verder op 42bis

 

Nutshell: Foto en video in een notendop

Dit artikel verscheen eerder op 42bis.nl

Je bent wat leuks aan het doen en dat wil je vastleggen. Fotootje maken, filmpje maken, of… je stopt het in een notendop! Dat vond ik meteen leuk klinken toen ik de introductiemail kreeg. Met de nieuwe app Nutshell combineer je foto, video, tekst en animatie en maak je een kort verhaaltje. 

Lees verder op 42bis