Domeinen doorverwijzen zinvol voor SEO?

Heeft het doorverwijzen van meerdere domeinen naar je hoofdsite een positief effect op het gebied van SEO? Het antwoord op deze vraag is kort en krachtig: Nee. Google ziet alle domeinen op zichzelf en een domeinnaam die alleen maar verwijst en geen website bevat is daarom een lege huls. Maar het is niet volstrekt zinloos om meerdere domeinnamen te registeren.

Domeinen hebben om het hebben

Je zou een domeinnaam kunnen claimen met als reden: dan kan niemand anders hem gebruiken. Zo kun je mooie domeinnamen vastleggen om je concurrenten in de weg te zitten of om ervoor te zorgen dat andere bedrijven niet met je bedrijfsnaam of iets dat daar heel erg op lijkt aan de haal gaan. Puur voor de heb dus. Domeinen zijn over het algemeen niet heel duur maar het zijn toch weer jaarlijkse kosten. En als je er heel veel registreert lopen de kosten toch flink op. Ik zou daarom goed bedenken welke domeinen echt het claimen waard zijn en afwegen of ze de extra kosten waard zijn.

Subsites

Google ziet alle domeinen dus als losse sites. Om deze domeinen zinvol te maken voor zoekmachineoptimalisatie kun je er daarom een aantal subsites aanmaken. Deze subsites geef je specifieke onderwerpen gericht op het scoren op een specifiek zoekwoord. Zo zou je als specialist in vloeren een aantal extra sites aan kunnen maken die ingaan op een specifiek soort vloer. Bijvoorbeeld de website laminaat.nl, waar je het vervolgens alleen maar over laminaat hebt. Je kunt vanaf deze productsites doorverwijzen naar de hoofdsite. Als de subsites goed scoren geven zij via die link kracht door naar de hoofdsite.

Duplicate content

Er zijn wel een aantal aandachtspunten voor als je hiermee aan de slag gaat. Vermijd duplicate content. De subsite mag geen exacte kopie zijn van de teksten op de hoofdsite. Maak tijd om de subsites net zo goed te optimaliseren als de hoofdsite zodat de verwijzingen die ze doorsturen ook in kracht toenemen.

Als het gaat om de kracht van de domeinnaam voor SEO is het belangrijk om te weten dat de domeinnaam pas relevant wordt gevonden door Google als deze exact hetzelfde is als de gebruikte zoekterm. Kies dus niet zoiets als mooielaminaatvloer.nl met de gedachte dat een zoekopdracht met enkel ‘laminaat’ dan ook wel voor bezoekers zal zorgen. Zorg dat het domein voor je subsite exact hetzelfde is als het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. En focus vervolgens op de inhoud, want het zijn de pagina’s die door de zoekmachine geïndexeerd gaan worden.

Een speciaal campagnedomein

Je kunt een domein ook inzetten om het communiceren naar je klanten toe eenvoudiger te maken. Bijvoorbeeld bij een campagne. Je hebt bijvoorbeeld als hoofdwebsite devloerenfabriek.nl en gaat reclame maken voor een speciale laminaatactie. Dan kun je ervoor kiezen om in je advertenties en andere uitingen het domein laminaat.nl te gebruiken. Daarmee maak je het voor de consument makkelijk en je verwijst het domein door naar de actiepagina op je hoofdsite, bijvoorbeeld devloerenfabriek.nl/laminaatactie.

Het registeren van extra domeinen is dus niet geheel zinloos, maar voor SEO is het alleen zinvol als je er ook echte websites onder hangt. En dat vraagt om een veel grotere investering in tijd en geld dan eenvoudig doorverwijzen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *